רוצה אתר אינטרנט לעסק? דברים שחייבים לדעת מראש

יש הרבה עסקים קטנים שמתחילים את דרכם באינטרנט גם אם מדובר רק באתר תדמית של חברה, וגם אם האתר משמש כעיקר הפעילות העסקית של חברה, יש הרבה שאלות חשובות ומשמעותיות שיש לקחת ורציתי לענות על החשובות מהן עכשיו, שימו לב אלה כמה החלטות שיכולות להשפיע על עתיד העסק, לקצץ עלויות ולמנוע הפסדים עתידיים.

בהנחה כי החלטתם שיש צורך בבניית אתר אינטרנט, צריך להבין איזה סוג אתר אתם צריכים, יש כמה סוגים עיקריים: אתרי תדמית, חנות אלקטרונית/מסחר אלקטרוני ובלוג\פורום.

 

אתרי תדמית

עסק שעיקר לקוחותיו ועסקותיו אינם מתרחשים ברשת האינטרנט אלא בחיים “האמיתיים” כמו בעלי מקצוע, עסקים קטנים וגדולים צריכים בדרך כלל אתר תדמית , זהו אתר פרסומי בעיקרו ומטרתו היא לספק מידע על החברה ולהשיג לקוחות חדשים. אתרי תדמית אינם מורכבים לבנייה ולכן אינם יקרים באופן יחסי, עם זאת יש חשיבות גדולה לעיצוב האתר, למידע שהאתר מספק, ולמסר (הגלוי והסמוי) שמועבר לגולשים.

אתרי תדמית כוללים כמה עשרות בודדות של עמודים (לעיתים פחות), העמוד הראשי צריך לספק בצורה יעילה וברורה את מהות העסק ושאר פרטים חיוניים. באתרי תדמית מוצאים בדרך כלל עמוד אודות, עמוד צור קשר, מידע מקצועי, עמוד באנגלית או בכל שפה רלונטית נוספת.

אתרי מסחר אלקטרוני/אתר מכירות

אם אתם רוצים למכור מוצרים דרך האינטרנט אז אתר תדמית לא יעשה את העבודה, יש צורך באתר מורכב יותר המאפשר סליקת אשראי, שימוש ב PAYPAL ושירותים דומים, יש צורך באפשרות של הרשמה לאתר ו”עגלת קניות” לבחירת מוצרים, העלאת ועדכון מוצרים דרך ממשק ניהול ומעקב אחרי הזמנות. שימו לב אתר שהוא חנות הוא בעצם גם מתפקד כאתר תדמית, ולאתר אמין, נוח וקל שמשדר אמינות מצליח לייצר יותר מכירות  ביחס לכמות הביקורים באתר (conversion). מחירים של אתרי מסחר אלקטרוני נעים בסביבות 20,000-50,000 ש”ח שזה יקר יותר באופן משמעותי מאתר תדמית בגלל המורכבות בבניית האתר.

מאחורי הקלעים – מערכת לניהול תוכן/CMS

עוד פרמטר חשוב מאוד בבניית אתר הוא מערכת ניהול התוכן (cms – content management system), מערכות אלו מאפשרות למשתמש רגיל להוסיף תוכן ללא ידע תכנותי, בדרך כלל בניית אתר עם מערכת ניהול תוכן מעלה את המחיר הסופי, אבל בסופו של דבר מוזילה את עלויות התחזוקה בהמשך, כיום אתר עם מערכת ניהול תוכן כמעט והפך לסטנדרט בבניית אתר תדמית.  כבר כמה שנים שיש מערכות תוכן open source חינמיות המובילות הן wordpress, joomla, drupal , ולמען האמת הם טובות לא פחות (ובדרך כלל יותר טובות כי קיימת קהילת פיתוח גודלה וחיה שמתעדכנת באופן שוטף, כל אחד תורם קצת) ממערכות ניהול תוכן של חברות תוכנה גדולות אשר לוקחות סכום נכבד על השימוש במערכות ניהול תוכן שלהם.

אז אתר עם מערכת ניהול תוכן או בלי מערכת ניהול תוכן?

אם אתם בונים אתר תדמית קטן, ואתם מעריכים שלא תצטרכו לשנות אותו בתדירות גבוהה, אז כנראה שיספיק לכם אתר מעט זול יותר ללא מערכת ניהול תוכן, רק תזכרו שבשביל כל שינוי שתרצו לעשות בהמשך כמו הוספת עמוד, שינוי עיצוב, שינוי פרטי התקשרות וכו’ תצטרכו לשלם לחברה או לבונה האתרים שלכם, עם מערכת ניהול תוכן תוכלו לחסוך את העלויות הללו ותהיו יותר מעורבים באיכות ורמת התוכן באתר, חשוב לזכור שאתרים שמתעדכנים מדורגים גבוהה יותר בתוצאות החיפוש בגלל שהתוכן בהם יותר רלוונטי (או לפחות ככה חושבים בגוגל).

חשיבות הדומיין – בחירת שם ובחירת סיומת

כאשר בוחרים שם לאתר/שם דומיין יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון, ראשית נרצה ששם הדומיין שישקף את מה שהעסק עושה או את מהות העסק, וחשוב מאוד שיכלול את שם העסק (אם כבר קיים).

מה לגבי סיומת הדומיין?

מומלץ שסיומות הדומיין תתאים לסוג האתר ולקהל היעד שלו, למשל לאתר מסחרי באנגלית תתאים הסיומת com. , אם מדובר באתר בעברית ניתן לו סיומת co.il , או org.il (לארגון) הסיומת המתאימה עוזרת גם למנועי החיפוש לתת עדיפות לפי שפה ומיקום של הגולשים לכן אין סיבה להתעקש על דומיין com כאשר האתר יהיה בעברית וקהל היעד הוא בארץ. ישנן סיומות יותר “אקזוטיות” כמו biz.  .info. וסיומות נוספות שניתנות לקנייה רק למעטים כמו ac לאקדמיה, muni למועצות ועיריות, gov לארגונים ממשלתיים וכו’.

דומיין בעברית
coollogo_com-3973592

בערך משנת 2009/10 היה כבר ניתן לקנות דומיינים בעברית עם סיומות באנגלית למשל: co.il.עברית.www , ובקרוב יהיה ניתן לקנות דומיין בעברית עם סיומת בעברית, עדיין לא נקבעו הסיומות, אך מסתמנים סיומות בסגנון .יל , .אקד למוסדות אקדמים וכדומה. כתבו הרבה על דומיינים בעברית ומשמעותם השיווקית ומשמעותם מבחינת קידום אתרים, ברמה האישית אני לא מאוד אוהב את השימוש בדומיינים בעברית בגלל שזה לא נעים ויזואלית וגם בגלל שהיתרון מבחינת גוגל אינו כל כך משמעותי כמו פעם (למרות שכל יתרון קטן נחשב).

איך קונים דומיין (www.mydomain.com)

מטלה שאולי נראית טריוויאלית אינה תמיד כזו למי שלא עשה זאת מעולם, אז איפה מתחילים?

אחרי שבחרנו את הכתובת הנחשקת צריך לבדוק אם הכתובת בכלל פנוייה לרישום, כמובן שאפשר להקליד את הכתובת ולראות אם קיים אתר, אם לא קיים אתר זה לא בהכרח אומר שהכתובת/דומיין פנוייה, ייתכן שהכתובת שייכת למישהו אבל לא הרימו אתר הדומיין הספציפי, אם תרצו דומיין עם סיומת ישראלית (co.il, net.il. org.il) מספיק שתחפשו בגוגל “קניית דומיין“.

אחסון אתרים – החשיבות של אחסון איכותי

רגע, אבל לא קנינו אתר לפני רגע? לפני הכל חשוב להבהיר מה זה אחסון אתרים ומה ההבדל מרכישת דומיין, מקודם הסברתי על קניית דומיין (כתובת כמו www.mydomainexample.co.il )  אחרי שיש לנו דומיןן אנחנו צריכים לאחסן את הקבצים שמהם בנוי האתר בשרת כלשהו, הדרך הנוחה והיעילה ברוב המקרים היא אחסון על ידי חברת אחסון אתרים. גם להם יש לשלם סכום חודשי קבוע לא גבוהה משתנה לפי סוג האתר, גודל האתר, סוג האחסון, סוג השרתים ורמת התמיכה. אחסון לאתרים פשוטים מתחיל בסביבות 2$ לחודש, עם זאת הזול הוא לא תמיד הכי משתלם, עוד פירוט בהמשך.

אתרי פלאש, כן או לא?

אתרי פלאש הם אתרים דינאמיים, מאוד ויזואלייים שמשלבים הרבה תנועה ואנימציה, בגדול אפשר להכליל ולומר שאתרי פלאש נראים טוב יותר מאתרים “רגילים”, מצד שני הבעיה באתרי פלאש היא לא קטנה, בגלל שהתוכן נוצר על ידי טכנולוגיה של ADOBE ונמצא בקבצי SWF, מנועי החיפוש לא מצליחים לקרוא את התוכן ולא מצליחים להבין את מהות האתר, חשוב לציין שב 2009 גוגל ויאהו הודיעו כי פיתחו טכנולויגיה בשיתוף על ADOBE (שפיתחה את טכנולוגיית ה FLASH) שמנועי החיפוש כן יכולים לשאוב מידע ולקרוא אתרי פלאש, על פניו זה נשמע חדשות מרעישות וחשובות לטובת הפלאש אבל בפועל עדיין יש הרבה אלמנטים באתר פלאש שמנועי חיפוש לא יכולים לקרוא או להבין, ואם זה לא מספיק אז יכולת קריאת הפלאש על ידי מנועי החיפוש מוגבלת רק לשפה האנגלית, במילים אחרות מנועי החיפוש לא מבינים כלום מאתרי פלאש בעברית, ולכן הנראות שלהן בתוצאות החיפוש נמוכות יותר בצורה משמעותית.  חשוב להבדיל בין אתרים המשלבים אלמנטים של פלאש כמו באנרים ואתרי פלאש מלאים, זאת אומרת אתר הבנוי כולו בפלאש.

אתרים המשלבים HTML5 ו CSS3

הסטנדרט לשפת HTML5 התחיל כבר ב2004, אבל רק במהלך 2010 החל לצבור תאוצה כשהבינו שאין יותר צורך בפלאש בשביל לצפות בוידאו באתרים (או כל צורת תוכן אחרת).  בעזרת שילוב של HTML5, CSS3 ו Javascript ניתן ליצור אנימציה, וידאו ותוכן עשיר כמו פלאש,

יתרונות של HTML5 על פלאש

  • נגישות למנועי החיפוש: כמו שהזכרתי מקודם מנועי החיפוש המרכזיים יכולים לקרוא תוכן מפלאש (לא בעברית..) אבל בצורה פחות יעילה לעומת תוכן בHTML או HTML5.
  • התאמה למוצרי APPLE: מוצרים של חברת APPLE כמו אייפאד, מק-בוק וכו’ לא תומכים בפלאש ופשוט מותירים שטח מת באתרים, אי התמיכה נובעת משיקולים שונים של ג’ובס ואפל (יש שיאמרו שיקולים מקצועיים ויש שיאמרו שיקולי אגו).
  • מהירות האתר, הטעינה ובאגים: אין צורך בהתקנת תוכנות נוספות או plug-ins, כמות הבאגים והנפילות שיש באתרים בגלל אלמנטים של פלאש הוא לא קטן, ודרישות הCPU של HTML5 נמוכות לרוב נמוכות בהרבה, בוא נודה באמת: פלאש זו טכנולוגייה ותיקה שלמרות בגרותה עדיין לא התקרבה לשלמות. על פניו נראה כי HTML5 יפתור את מרבית הבעיות ובעצם יספק אלטרנטיבה טובה יותר בכדי לצרוך תוכן עשיר באתרים בין אם בעזרת מחשב, סלולרי או טאבלט.

כיום המרבית הדפדפנים IE9, Firefox, google chrome, Safari ,Opera תומכים בHTML5, אבל עדיין יש אחוז ניכר של גולשים שמשתמשים בדפדפנים לא מעודכנים כמו “Internet Explorer 8” שאינם תומכים בHTML5.

אתר חינם?

קיימים לא מעט אתרים ברשת שנותנים לגולשים לבנות אתר חינם ואני לא מתכוון לבלוג חינם כמו שיש בwordperess.com או בblogspot.com , אתרי בלוגים אלו נותנים לפתוח בלוג בתבנית מסויימת שבדרל כלל לא מתאימות לדרישות ספציפיות וכל זה תחת הגבלות ותנאים קשים יחסית. אתרים חינם נפתחים בדרך כלל על סאב דומיין שהגולש קובע לעצמו (למשל myfree.freesite.com), כך שבעצם לכל האתרים שפותחים יהיה אותו דומיין ראשי.

האם אתר חינם הוא אלטרנטיבה ראוייה?

קשה לומר שזה באמת אלטרנטיבה לבניית אתר מכמה סיבות:

  • אתר שנבנה על ידי חובבן יראה בהתאם
  • חלק מהאתרים נותנים אתר חינם לתקופה מוגבלת
  • חלק מהאתרים נותנים אתר חינם “תמורת” דחיפה של פרסומות לתוך האתרים שבנו
  • לרוב אין גישה פיזית לקבצים והבנייה נעשית על ידי עורכי תוכן מוגבלים מאוד
  • כמו בפייסבוק – האתר חינם שבניתם לא שייך לכם ובעלי האתר יכולים להוריד אותו בכל רגע שיחפצו

אם בכל זאת אתם לא רוצים להוציא כמה אלפים בודדים על בניית אתר ועמוד פייסבוק לא מספק אתכם, הנה רשימה של כמה שירותי בניית אתר חינם:

www.wix.com  – אתר גדול ואמין יחסית מאפשר בניית אתרים מבוססי html5 מעוצבים בכמה  מאות תבניות חינמיות ובתשלום לפי סיווגים.

www.weebly.com – גם אתר גדול וותיק שמאפשר בחירה מתוך כ100 תבניות עיצוב בכל מיני נושאים, אם אפשרות לבנות בלוג בקלות, הוספת גלריית תמונות ואפילו עריכת תמונות.

www.coi.co.il – גם למי שמעדיף ממשק בעברית יש אפשרות לבנות אתר חינם בעברית, לא יצא לי לראות תוצאות מרשימות של אתרים שנבנו במערכת הזו, מה שכן ראיתי זה את מודעת האדוורדס שהם דוחפים בכל אתר למעלה ואת הקישורים שהם שמים בפוטר של כל אתר.

עמוד בפייסבוק במקום אתר?

קשה שלא לשים לב לכוח ולנוכחות של הפעילות ברשתות חברתיות ובפרט בעמודי פייסבוק, יש עסקים רבים שהעבירו חלק ניכר מהפעילות האינטרננטית שלהם לעמודי פייסבוק שלהם, וזה נובע מההבנה שהלקוחות (והלקוחות הפוטנציאליים) שלהם נמצאים בפייסבוק, מה גם שמדובר בפרסום חינם, וגם מדובר בפרסום “מתגלגל”, כמעיין כדור שלג ויראלי שיכול לתפוס תאוצה וחשיפה גדולה בזמן קצר.

אז למה בכלל צריך אתר עצמאי? יש כמה סיבות שבגללן לא ניתן לטעמי לוותר על אתר ראשי לעסק:

1. שווה את המחיר – העלויות של אתר תדמית פשוט הם לא גבוהות ובעלות הזו אין סיכון גבוה וגם אם התועלת נמוכה לרוב עדיין המחיר מצדיק את הבנייה.

2. עסק שרוצה לשדר מקצוענות ורציניות ירצה גם אתר רציני – בעצם הסטנדרט בעולם ובארץ הוא שלרוב העסקים (קטנים/בינוניים וכמובן גדולים) יש אתר משלהם, ולמצוא עסק ללא אתר הופך ליותר ויותר נדיר.

3. כי זה לא באמת שייך לעסק – זו אולי הנקודה הכי חשובה, כאשר אתה קונה דומיין ואחסון אתה הבעלים של האתר ואתה שולט בתוכן האתר באופן מלא, לעמות זאת כאשר אתה פותח עמוד בפייסבוק אתה צריך לעמוד בתנאי הסף ההתחלתיים והדרישות של פייסבוק, ואם לא תעמוד בהם הם יכולים למחוק את העמוד, וזה הרבה יותר גרוע כאשר יש כבר הרבה פעילות והרבה לייקים, דוגמא כזו קרתה לתוכנית “צינור לילה” בערוץ עשר, פייסבוק מחקו להם את העמוד עם כל הלייקים שצברו. לא נותר להם אלא לפתוח עמוד חדש על שם חדש “הצינור”.

חשוב להזכיר את הטעות העיקרית שעושים חלק גדול ממי שפותח דף פייסבוק וזה שלפתוח דף פייסבוק זה לא העיקר, למעשה סתם פתיחה של עמוד פייסבוק לא תיתן הרבה, המטרה היא ליצור באז ברשת, ליצור נוכחות ואת זה עושים כאשר אוהבים את המוצר שלך או כאשר נותנים ערך מוסף/תועלת לגולש, למשל 5% הנחה בקנייה למי שיעשה לייק.

רוצים לחזור לקטע מיוחד במאמר?

שיתוף המאמר:

אולי יעניין אתכם גם:

כותבי המאמר: צוות אופטיוויז

Optiwise היא זרוע שירותי השיווק הדיגיטלי של חברת NGSoft ומתמחה במתן פתרון מקיף וכולל לשיווק מתקדם באינטרנט, באמצעות שורה של כלים מקצועיים מוכווני תוצאות. האפשרויות שמעניקה Optiwise מתאימות למגוון רחב של חברות ועסקים בתחומים שונים.

שירותיה של Optiwise מעניקים פתרון שיווקי כולל לעסקים בינוניים וגדולים המעוניינים להגדיל בצורה אפקטיבית את הנוכחות ברשת האינטרנט ולהביא יותר הזדמנויות עסקיות.

 

 
נגישות