ניתור אתרי לקוח באמצעות אנליטיקס ו-WMT הינו חלק מהשיגרה היום-יומית בקידום אתרים. בדיקת הודעות והתראות, מעקב אחרי התנהגות חריגה וכו. בפוסט זה ננתח מקרה בו חשבון האנליטיקס של לקוח נמחק בטעות על ידי אדמיניסטרטור שכבר אינו קשור לאתר.
לא מזמן, קיבלנו את המייל הבא מגוגל:
———- Forwarded message ———-
From: <noreply@google.com>
Date: Wed, , 2013 at 11:13 PM
Subject: Google Analytics account deletion confirmation
To: _______@gmail.com
Hello,
We want to alert you that the Google Analytics account “yourclient(UA-12345678)” has been deleted by ******@gmail.com.
Please tell non-Administrative users of this account that the account has been deleted.
Thank you for your cooperation.
Sincerely,
The Google Analytics Team
This message was sent from a notification-only email address that does not accept incoming email. Please do not reply to this message.
במקביל למייל זה, ראינו שחשבון האנליטיקס של הלקוח כבר אינו קיים ובשיחה עם הלקוח התברר כי הוא אינו מודע לנושא ואף אינו יודע מי הוא בעליו של האימייל המוחק.
כמובן שפנינו אל מוחק החשבון ובתכתובת התברר כי כוונתו היתה להסיר את עצמו מהניהול.
לפני שנסביר איך משחזרים חשבון אנליטיקס נקדים תרופה למכה…
הסרת מנהל מחשבון האנליטיקס
לעיתים קרובות קורה שבחשבון האנליטיקס של לקוח יש מספר רב של מנהלים (Administrators). חלקם גורמים שונים מבית העסק או החברה, חלקם יועצים וחלקם אנשי קידום ושיווק (לפעמים גם מחברות שונות).
כחלק מההתנהלות הנכונה בפתיחת חשבון אנליטיקס לניתור אתר, על החשבון להיפתח עם כתובת gmail השייכת לבעלי האתר ורצוי שלא תהיה קשורה למייל פרטי (כתובת זו יכולה להפתח עבור בעל האתר על ידי חברת הקידום אך חשוב שהוא יהיה הבעלים שלה).
לאחר שפתחנו חשבון אנליטיקס לאתר נשתמש בחשבון זה כדי להזמין את הגורמים הרלוונטים כמו מנהלי האתר, אנשי השיווק וקידום האתרים וכו, לצפות בחשבון זה – לחלקם ניתן הרשאת מנהלים ולחלקם הרשאת משתמשים (כמובן שלמומחי ה-SEO יש לתת גישת מנהל על מנת לאפשר את תהליכי הקידום והניתור הקשורים עם החשבון).
עד כאן הכל טריוויאלי לרובנו, אך מה קורה כאשר אנו רוצים להסיר מנהל מסויים או אפילו את עצמנו מחשבון האנליטיקס של לקוח?
אם נבדוק בעמוד ה-users של הפרופיל (account — > Admin — > Profile — > Users) נראה את כל משתמשי החשבון לפי אימייל וסוג ההרשאה.
ניתן לראות כי הקישורים לשינוי ההגדרות (settings) ולמחיקת משתמש (remove), של החשבון ממנו נכנסנו, אינם פעילים (נמצאים במצב של Disabled) כלומר, אנו לא יכולים לשנות לעצמנו את ההרשאות ולא למחוק את עצמנו מהחשבון.
על מנת להסיר מנהל מחשבון האנליטיקס יש לשנות את הגדרת הרשאותיו ממנהל למשתמש רגיל דרך ה-settings.
רק אח”כ ניתן להסירו.
בשורה התחתונה, על מנת להסיר את עצמנו מחשבון אנליטיקס יש לבקש מאחד המנהלים שיעשה זאת עבורנו.
ועכשיו לדובדבן…
איך משחזרים חשבון אנליטיקס שנמחק
למרות שאינטואיטיבית, נחשוב שפניה מסוג זה תעשה דרך האנליטיקס, גוגל חשבו אחרת ואת הפניה אל גוגל ניתן לעשות דרך הקישור הבא:
https://support.google.com/adwords/answer/8206?contact=1&hl=iw#contact=1
כמובן שיש להשתמש בקישור זה כאשר אנחנו logged in לאנליטיקס (או ל-gmail המקושר לחשבון).
בלחיצה על הקישור כאשר אנו לא מחוברים לחשבון האנליטיקס או ל-gmail, נראה את המסך הבא:
נבחר ב-Google Analytics ונעבור למסך הבא:
לאחר שנבחר ב-“לא מצליח לגשת ל-Google Analytics נעבור לטופס בקשת העזרה ובו נמלא את הפרטים
במקרה המדובר מייל התשובה הגיע כבר למחרת הפנייה ובמייל זה, למרות שהחשבון שוחזר על ידי גוגל הם אינם מתחייבים לכך שכל הנתונים ההסטוריים קיימים
שחזור באמצעות פנייה טלפונית:
ניתן להגיש בקשה לשחזור גם באמצעות פנייה טלפונית.
את הטלפונים ניתן לראות בקישור הבא: https://support.google.com/adwords/answer/1385067
וניתן לראות את מספרי הטלפון של מוקדי התמיכה לפי מדינה
השבת הנראות לחשבון ששוחזר
לאחר שהחשבון משוחזר עדיין לא ניתן לראות אותו מהאנליטיקס למעט מהחשבון שפתח במקור את האנליטיקס עבור האתר.
בחשבון האנליטיקס המקורי (ששוחזר) יראה כאילו כל המשתמשים שהוגדרו בעבר עדיין מוגדרים, אך בפועל, באנליטיקס שלהם, הם לא יראו את הaccount של הלקוח.
על מנת לסיים את התהליך יש להכנס לחשבון המקורי (אם החשבון של הלקוח אז יש להנחות אותו), להסיר את המשתמשים בצורה נכונה (כפי שמתואר בתחילת הפוסט) ואח”כ להגדיר אותם שוב.
בסופו של התהליך, באנליטיקס ניתן יהיה לראות את התקופה שהחשבון לא היה קיים, אך לפחות נתוני העבר עדיין קיימים.