רובכם בטח שמתם לב שפייסבוק השיקה בימים האחרונים את כלי החיפוש החברתי החדש שלה המכונה “Graph Search” (או “חיפוש בגרף החברתי”) – אך לא בטוח שהבנתם מה זה אומר ומה השתנה, אם בכלל.
אז נא להכיר: מדובר במנוע חיפוש חדש ומשוכלל המתבסס על מאגר הנתונים של פייסבוק, שאמור לאפשר למשתמשים לבצע חיפוש מקיף, מוצלב ובעיקר מושכל יותר ולספק תוצאות חיפוש מותאמות אישית לכל גולש – על בסיס ביטויי החיפוש שהזין ונתוני הגלישה שלו ברשת החברתית.
מה חדש בבר החיפוש בפייסבוק?
בר החיפוש העליון שהוחלף לרחב יותר, עוצב כך במיוחד על מנת שניתן יהיה להקליד משפטים שלמים ובניגוד למנוע החיפוש הקודם שנשען על “bing” של מייקרוסופט – החיפוש כעת אינו מבוסס על מילות מפתח, אלא על שפה טבעית יותר.
כמה דוגמאות לחיפושים אפשריים:
- “תמונות של חברים בתאילנד החל משנת 2008”
- “מסעדות בניו יורק שהחברים שלי מהתיכון אוהבים”
- “חברים מהאוניברסיטה שאוהבים לשתות בירה”
- “חברים שאוהבים מוזיקת רוק וסרטי אקשן”
- “חברים שאוהבים גלידת בן & ג’ריס וגרים קרוב אליי” – וכמעט כל צירוף אחר שרק עולה לכם לראש.
ופה יש כמה דוגמאות באמת מקסימות, למגוון חיפושים שמישהו ביצע וערך לקליפ:
כיצד מופיעות התוצאות?
התוצאות המתקבלות בחיפוש לא שייכות רק לחברים שלכם, אלא גם לחברים של החברים שלכם – וכך בעצם מתאפשרת חשיפה לאנשים חדשים עם תחומי עניין משותפים, מקומות חדשים, עסקים חדשים וכו’.
הגרף סרץ’ מאפשר למצוא אנשים, תמונות, מקומות, עמודים ותכנים שהחברים שלכם עשו להם לייק, כאשר התוצאות מוצגות בפורמט משתנה אשר מותאם לסוג החיפוש (למשל, רשימת פרופילים או גלריית תמונות), באופן מסודר ואינטראקטיבי וניתן למיין אותן לפי מספר קטגוריות, כמו למשל בדוגמה הבאה:
פייסבוק מנסה בכל כוחה לשווק את זה ככלי שיעזור לנו באופן אישי ליצירת קשרים חדשים, מציאת שירותים שונים, שותפים עסקיים, מקומות בילוי, תחביבים ועוד – כפי שתוכלו לצפות בסרטון הבא בו צוקי וחבריו מקדמים את הגרף סרץ’:
אבל… פייסבוק כמו פייסבוק, בראש ובראשונה צריכה להחזיר כסף למשקיעים וכמות האינפורמציה שתתקבל מהכלי החדש היא אסטרונומית (!) לכן כמשווקים ברשתות החברתיות – חשוב לנו במיוחד להתוודע ליכולות הכלי הזה.
אז בתור מנהלי עמוד עסקי בפייסבוק – מה כדאי לנו לעשות?
- בראש ובראשונה – יש לשים דגש על תמונת הפרופיל של העמוד, שמעכשיו תיראה גדולה יותר בתוצאות החיפוש ולכן צריכה להיות בולטת ולמשוך את תשומת ליבם של הגולשים.
- יש לדאוג להזין פרטים מלאים (תיאור החברה כולל כתובת, טלפון, שעות פעילות וכו’) בסקשן ה-About של העמוד על מנת שפייסבוק יידע לקטלג את העמוד בקטגוריה המתאימה.
- מותגים עם יותר חברים ויותר אינטראקציה ימוקמו גבוה יותר בחיפוש, בדיוק כמו שבגוגל אתר עם יותר טראפיק, ותק ו-SEO טוב ימוקם גבוה יותר. ההבדל הוא שלפייסבוק אין SEO ושהרבה יותר קשה לייצר בו מניפולציה על התוצאות, לכן ככל שמותג יהיה אהוב יותר ויצליח לייצר סביבו פעילות טובה יותר ובעלת ערך, הוא יבלוט יותר גם בתוצאות החיפוש. גם אם עד היום לא שמתם על כך דגש, מומלץ מאוד להתרכז מעכשיו בגיוס גולשים מתמיד וביצירת מעורבות חזקה איתם, מעבר לסיבות הידועות – גם כדי להגדיל את סיכויי העמוד שלכם להופיע בתוצאות החיפוש של גולשים חדשים, שייחשפו ואולי אף יצטרפו אליו.
ומה צפוי לנו בהמשך?
- כלי החיפוש החדש פעיל כרגע רק ממחשבים אך בעתיד צפוי להשתלב גם בגרסת המובייל.
- פייסבוק תוסיף גם אפשרות חיפוש בסטטוסים ובתגובות וחיפוש בתכנים של אפליקציות חיצוניות, מה שיאפשר לנטר עוד יותר מקרוב את פעילות הגולשים ותחומי העניין שלהם.
- פייסבוק תאפשר לעסקים לפרסם את עצמם (בתשלום כמובן) בתוצאות החיפוש, אך עדיין לא ברור באיזה אופן זה יתבצע.
- פרטים נוספים על ה-Graph Search תוכלו למצוא כאן: https://www.facebook.com/about/graphsearch
טיפ לסיום:
כמשתמשים פרטיים, מומלץ לבדוק את הגדרות הפרטיות שלכם בפרופיל – משום שכעת כשהרבה יותר קל להגיע לכל סוגי האינפורמציה, אתם לא באמת רוצים שזרים יגיעו בטעות למידע שאתם לא רוצים לחשוף. הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם בהקשר הזה: https://www.facebook.com/about/graphsearch/privacy
נכתב על ידי מיטב מזור, מנהלת תוכן מדיה חברתית