משחק מכור: כל מה שרציתם לדעת על תחרויות לייקים

כמה פעמים ביקשו מכם לעשות לייק לאיזו תמונה או סיפור? כמה פעמים השתתפתם בתחרות לייקים בשביל לזכות בחופשה? הגיע הזמן שתדעו: לא משנה כמה תתאמצו – אין לכם סיכוי לזכות. כל האמת על מלחמת הלייקים ומי באמת מרוויח מזה

קצת היסטוריה  תחרויות לייקים צברו תאוצה לפני כשלוש שנים כאשר פייסבוק קיבלו החלטה אסטרטגית לקדם באגרסיביות את נושא העמודים העסקיים, שעד אז שימשו בעיקר סלבס. כחברה שעיקר הכנסתה הוא מפרסום, הבינו בפייסבוק כי העמודים העסקיים הם הפתרון הטוב ביותר, והציעו לכל המעוניין לבנות מיני-אתר בתוך פייסבוק, וליצור לעצמו קהילה משלו (אז זה נקרא מעריצים – Fans). מכיוון שלעמוד עסקי אין אפשרות להציע חברות, עסק שרוצה לקדם את העמוד שלו – כלומר להגדיל את כמות הלייקים – חייב לפרסם אותו בכסף. עסקים שניסו להתחכם ופתחו יוזר אישי הסתכנו במחיקה מהרשת לצמיתות.

אחת השיטות להגדלת מספר הלייקים בעמוד היא תחרות לייקים. הרעיון פשוט: החברה המארגנת מציעה פרס אטרקטיבי כלשהו, שיכול לנוע על הסקאלה של קומקום חשמלי וכרטיסים לסרט ועד חופשה זוגית לניו יורק או אפילו מכונית חדשה. על מנת לזכות יש לבצע פעולה כלשהי על “הקיר” של העמוד, כמו להעלות תמונה, ולהתחיל לאסוף עבורה לייקים. מי שהצליח לאסוף את כמות הלייקים הגבוהה ביותר – זוכה בפרס. המערכת של פייסבוק, המאפשרת לעשות לייק רק למי שמצטרף לעמוד, הפכה את תחרויות הלייקים לאטרקטיביות בטירוף עבור המפרסמים, שבכסף שהם מוציאים על המשחק והפרסים הם מקבלים כמות כפולה ומשולשת של חברים.

מלחמת העולם של הלייקים
האינטרס של בעלי העסקים ברור, תחרויות הלייקים הפכו למגיפה, וכמעט כל אחד מעשרות אלפי העמודים העסקיים בארץ ארגן, מארגן או רוצה לארגן תחרות לייקים משלו. בארץ לא המציאו את הגלגל כמובן, ותחרויות הלייקים בכל העולם גרמו לעומס מיותר על השרתים של פייסבוק, הובילו לפתיחתם של עשרות אלפי יוזרים מזויפים, הפכו את ה”קיר” למלחמת התשה, עד שלפייסבוק נמאס והם אסרו בתקנון על עריכת תחרויות כאלו.

אז למה לא להשתתף בתחרויות לייקים? במשפט אחד – כי אין לכם סיכוי לזכות, ולא משנה כמה חברים יש לכם. שתי סיבות ימנעו מכם את הכרטיס הנכסף לניו יורק – “מקצועני” תחרויות הלייקים, והילדים המקושרים בעלי אלפי החברים.

הילדים, שבשבילם פייסבוק זו שפת-אם, מתהדרים בכמויות היסטריות של חברים, וביכולת להטריד כל מי שאפשר בלי להרגיש אי נעימות, וכמעט בלתי אפשרי להתחרות בהם. לעומתם, “המקצוענים” הם לרוב אנשים מבוגרים, שהפכו את תחרויות הלייקים לאובססיה. הקהילה הזו מונה כמה מאות אנשים, שמתחרים בינם לבין עצמם באלפי התחרויות הנערכות במקביל בארץ, או עוזרים אחד לשני באמצעות “עסקאות לייקים” מפוקפקות (עשיתי לך לייק כאן, תחזיר לי לייק שם). לרובם יש ארגזים של יוזרים מזויפים שמצביעים בשבילם בכל תחרות. למתוחכמים יש תוכנות אוטומטיות היוצרות עבורם תוך דקות צבא נוסף של חברים. ומכיוון שמדובר בפרסים בשווי של עשרות אלפי שקלים, משתלם להם לשבת כל היום מול המסך, לחפש תחרויות לייקים, ולדאוג לנצח בהן.

הגידו “לא” ללייק
אז מי בעצם מרוויח מכל הסיפור? בעצם, רק הזוכים. אפילו החברות המארגנות לא מרוויחות כי כל מה שנשאר בעמוד שלהם אחרי המלחמה, הוא באמת שדה קרוב נטוש ומיותם, מלא במאות יוזרים מזויפים, ילדים שהקשר בינם ובין המותג הוא אפסי, ובעיקר לקוחות וחברים ממורמרים.

לסיכום, כשאתם משתתפים בתחרות לייקים אתם מטרידים את חבריכם, נכנסים ללחץ ועצבים מיותרים, ובעיקר מבזבזים את זמנכם. ההמלצה שלנו – להשתתף אך ורק בתחרויות שיש בהן התייחסות להשקעה או ליצירתיות שלכם, כמו התמונה הכי יפה, הסיפור הכי משעשע, הרעיון הכי יצירתי – אלו תחרויות שלכל אחד יש סיכוי לזכות בהן, גם אם אין לכם אלף חברים. אופציה נוספת ראויה היא תחרויות לייקים שבנו עבורן אפליקציה מיוחדת, כאלה שמבקשות מכם אישור (Apply) כדי להתחבר למשתמש שלכם. הסיבה היא שבבניית אפליקציה מושקעים עשרות אלפי שקלים, לפיתוח, לעיצוב, בדרך כלל מדובר במותג או חברה רציניים, והפרסים כמובן בהתאם. אפליקציות כאלו מנטרלות שימושים לא ראויים, בעיקר בגלל היכולת שלהן לשלוף נתונים חיוניים של המשתתפים. לדוגמה, היא יכולה להחליט שמשתמש שנפתח רק בימים האחרונים לא יכול להשתתף במשחק, או כזה שיש לו פחות מעשרה חברים, או לאתר “רשת” של חברים שקשורה אך ורק בתוך עצמה, וכך למנוע מזייפני הלייקים לזכות. עדיין תצטרכו להזיע, לחפש חברים, לבקש מהם להצביע עבורכם, אבל לפחות הפעם מדובר בתחרות הוגנת, ומי שעובד הכי קשה ומביא הכי הרבה חברים להצביע עבורו – זוכה. ובצדק.

רוצים לחזור לקטע מיוחד במאמר?

שיתוף המאמר:

אולי יעניין אתכם גם:

כותבי המאמר: צוות אופטיוויז

Optiwise היא זרוע שירותי השיווק הדיגיטלי של חברת NGSoft ומתמחה במתן פתרון מקיף וכולל לשיווק מתקדם באינטרנט, באמצעות שורה של כלים מקצועיים מוכווני תוצאות. האפשרויות שמעניקה Optiwise מתאימות למגוון רחב של חברות ועסקים בתחומים שונים.

שירותיה של Optiwise מעניקים פתרון שיווקי כולל לעסקים בינוניים וגדולים המעוניינים להגדיל בצורה אפקטיבית את הנוכחות ברשת האינטרנט ולהביא יותר הזדמנויות עסקיות.

 

 
נגישות