קידום במנועי חיפוש – כלי חיוני לחשיפת העסק באינטרנט
כיום המודעות לחשיבות הנוכחות האפקטיבית ברשת האינטרנט יושבת היטב אצל מנהלי השיווק ובעלי העסקים. לבעלי העסקים מניע כלכלי חזק לקידום האתר שלהם מכיוון שהופעתו בצמרת הדירוג של מנועי החיפוש, ובראשם גוגל כמובן, מגבירה את החשיפה של האתר ללקוחות הפוטנציאלים.
חלק מבעלי האתרים מנסים לקדם את האתר בעצמם, אולם מדובר בעבודה סיזיפית ויומיומית, והנושא דורש ידע מקיף, מקצועי וניסיון רב. בגוגל פיתחו שיטה להצגת האתרים במנוע החיפוש המבוססת על נתונים סטטיסטיים שונים, וכן אלמנטים כמו פופולאריות, תכנים, רלבנטיות, קישורים, שירותיות, עדכונים ועוד. האלגוריתם (התוכנה) המפענח את הנתונים והאלמנטים הנ"ל הינו מורכב ביותר, והגדרתו נשמרת חסויה על מנת למנוע מבעלי האתרים להעלות את דירוג האתר שלהם במנוע החיפוש על ידי מניפולציות מתוחכמות אסורות ובמגוון שיטות לא ראויות אחרות. קידום האתר במנוע החיפוש נקראת אצל אנשי המקצוע SEO כלומר Search Engine Optimizing, אופטימיזציה של האתר במנועי החיפוש.
מה הם האלמנטים התורמים לקידום האתר?
מצד אחד בגוגל מעוניינים שהאלגוריתם יישאר חסוי, מצד שני הם משחררים ומפרטים מידע באופן סלקטיבי כרצונם, על מנת לאפשר לאתרים טובים, איכותיים ורלבנטיים לדעת איך ומה לעשות טוב יותר כדי להיות מוצגים בצמרת ה"רייטינג" של מנוע החיפוש. כך קיימות חברות מקצועיות המעניקות שירות קידום אתרים באופן מלא, והמתעדכנות כל הזמן מול גוגל בשינויים שיש לעשות ולהטמיע באתרים השונים, ויודעות לעשות זאת על הצד הטוב ביותר. חברות קידום האתרים המקצועיות המעסיקה מומחים בתחום, המכירים לעומק את עולם האינטרנט בכלל ועולם מנועי החיפוש בפרט, ומלבד הקשר השוטף מול גוגל, הם דואגים להתעדכן ולהישאר עם היד על הדופק בשינויים התכופים בעולם התחרותי הכללי של החשיפה ברשת.
בין האלמנטים הידועים שבגוגל לוקחים בחשבון בעת דירוג האתר שלכם תוכלו למצוא את ותק האתר, זמן טעינת האתר, איכות התוכן באתר ותדירות עדכונו, תדירות שינוי הקישורים בעמוד והרלבנטיות שלהם, תדירות הכניסה לאתר דרך מנועי החיפוש, זמן השהייה של הגולש באתר, כמות הדפים שבהם ביקר הגולש באתר, ועוד. אחד המדדים העיקריים לקביעת פופולאריות של אתר מסוים היא על ידי תפוצתו ברשת האינטרנט באמצעות גורמים חיצוניים, או בשפה המקצועית – קישורים. בכל פעם שמנוע החיפוש מאתר קישור לאתר מסוים מאתר אחר, דירוג האתר שאליו נשלח הגולש עולה. יחד עם זאת, אם מספר הקישורים גבוה באופן מחשיד, כך אמינותם יורדת והמשקל שלהם פוחת. לפי שיטה זו, לבעל האתר אין כל כך השפעה על דירוגו, אלא דווקא לאתרים חיצוניים אשר מכוונים אליו את הגולשים. אנשי מקצוע בתחום קידום האתרים יידעו לשמור על האיזון הנכון של מספר קישורים גבוה, אמין ואפקטיבי.
SEO- אופטימיזציה של האתר
קיימים מספר שלבים לקידום נכון של אתר, והראשון והחשוב ביניהם הוא עוד בשלב התכנון והבניה, כלומר התאמת מבנה האתר לדרישות מנוע החיפוש, והענקת אפשרות ריאלית לעדכן תכנים במקומות אפקטיביים, כך שמנוע החיפוש יוכל לקרוא אותם – לדוגמה: שם האתר, כיצד יופיע בתוצאות של מנוע החיפוש, כותרות, כותרות משנה, כותרות האייטמים, תיוג תמונות, תפריטי עמוד הבית, תפריטים צדדיים ותפריטים משניים ועוד. בשלב הבניה יש לדאוג גם להתאמה טכנית של האתר לדפדפנים השונים, כך שלא משנה באיזה דפדפן הגולש משתמש, אין הדבר ישפיע על חוויית הגלישה שלו באתר והצפייה בתכנים השונים.
שלב נוסף באופטימיזציה וקידום האתר במנועי חיפוש הינו התאמת התוכן בעמוד בהתאם למילות החיפוש אשר הוסכמו כרלבנטיות. מילות חיפוש הן אותם ביטויים אשר סביר להניח שהגולש יחפש על מנת למצוא את מה שמעניין אותו וכך הוא יגיע לאתר שלנו. ישנן מילות חיפוש אשר התחרות עליהן מאוד קשה מול מאות אתרים במקביל, בעיקר מילות חיפוש כלליות, וישנן מילות חיפוש אשר רלבנטיות אך ורק לעסק הספציפי או לכמה עסקים בודדים בלבד, אך מספר המחפשים אותן הוא מועט.
מכיוון שהעבודה על כל מילת חיפוש בנפרד היא רבה, ואי אפשר לכסות את כל הביטויים הרלבנטיים ולעמוד בתחרות העצומה, אנשי SEO מקצועיים המתמחים בקידום אתרים במנועי חיפוש יודעים להמליץ באמצעות כלים שונים ותוכנות מתאימות באילו מילות חיפוש כדאי להתמקד ולהשקיע עבור כל עסק ספציפי.
והנה סרטון קצר של מאט קאטס אחד העובדים המוכרים ביותר של גוגל ראש מחלקת חיסול הספאם בעולם מטעם גוגל, קצת מדבר על המורכבות ומה שקורה כשגולש מחפש משהו בגוגל, זה הרבה יותר מסובך ממה שאתם חושבים.